“Duurzaamheid” je hoort het woord overal en je ‘moet (of wilt)’ er wat mee. Als bedrijf krijg je steeds vaker met wet- en regelgeving van doen die duurzaam ondernemen en daarmee een circulaire economie moeten bespoedigen. Wachten en kijken naar wat anderen doen is echt geen optie meer. Maar wat dan wel? Hoe pak je het goed aan, zodat het je ook wat oplevert? Joost Lip, Sustainability Manager bij Bunzl Nederland stelde een lijst met belangrijkste aandachtspunten voor je op. En nee, je hoeft niet alles (tegelijkertijd) te doen.

Duurzame aandachtspunten voor een bedrijf

1. Ben ik voldoende op de hoogte van alle wet- en regelgeving?

Het is een jungle daarbuiten! Zoveel informatie te vinden, zulke lange ingewikkelde teksten. Je zou er ontmoedigd door worden. Wees slim. Je mag van jouw leverancier verwachten dat zij op de hoogte zijn van geldende en aankomende wetgeving die van toepassing is op hun aanbod. Vraag hen wat deze regels voor jou en jouw situatie (gaan) betekenen. Of het nu om je assortiment gaat, je niet-handelsgoederen of je stroom. Zo ben je eenvoudig op de hoogte.

Ook zijn er tal van websites of socials waar je de voor jouw branche specifieke info kunt vinden. Besteed even tijd aan het zoeken van deze plekken. Bijhouden is dan een kleinigheid.

2. Heb ik mijn systemen goed ingericht?

Heb je bijvoorbeeld jouw kassassyteem goed ingericht met de meerprijs die berekent moet worden voor een kunsttstof houdende drank- en/of voedselverpakking? Je bent verplicht dit zichtbaar te maken op de bon.

3. Betrek je gast/ klant/ bezoeker/ patiënt

Deel de kennis die je hebt opgedaan. Waarom doe je dingen anders dan voorheen? Zo kweek je niet alleen begrip bij je gast of klant, maar laat je meteen zien dat je bewust met duurzaamheid bezig bent. Vandaag de dag absoluut een plus voor jouw imago! Maak met heldere commnucaite duidelijk waarom je kiest voor bepaalde materialen en ook hoe en waarom iets op ene bepaalde manier moet worden weggegooid.

4. Creëer een duurzaamheidsteam bestaande uit verschillende discipline binnen jouw bedrijf

Als je bedrijf wat groter is, is het goed om een team samen te stellen. Zo neem je het volledige bedrijf en bedrijfsproces mee in oplossingen en verbeteringen. Het delen van ideeën helpt elkaar te enthousiasmeren en het vergroot het draagvlak binnen de organisatie. Door collega’s vanuit verschillende disicplines hierbij te laten aanhaken, creëer je draagvlak binnen jouw organisatie en werk je aan doelstellingen waar iedereen achter staat.

5. Kijk in welk marktsegment je je begeeft en richt je op de zaken die belangrijk zijn in jouw branche

Zeker met oog op wet- en regelgeving, maar ook hetgeen concullega’s doen kan de moeite waard zijn om je op te richten. Deze informatie vind je bij brancheverenigingen en een bezoekje aan de website of socials van de meest toonaangevende concullega’s helpen daar ook snel bij.

6. Wat vinden jouw stakeholders belangrijk als het gaat om duurzaamheid?

Natuurlijk is de klant koning en is de klantvraag bepalend voor jouw aanbod. Wat vinden zij belangrijk op het gebied van duurzaamheid? Hergebruik, duurzame grondstoffen, minder gebruik? Zijn er nog andere stakeholders belangrijk? Waar ligt voor hun de focus? Zijn ze te combineren? Ook met jouw eigen ideeën?

7. Hoe ziet jouw assortiment eruit? Voldoet dit nog of zijn er bewustere alternatieven?

Voor elk product is vandaag de dag een duurzamer alternatief te vinden. En de prijzen daarvoor liggen niet meer zo ver uit elkaar als een decennium geleden. Goed om dus even opnieuw te bekijken wat er duurzamer kan en wat past in jouw duurzaamheidsstrategie.

8. Ga jezelf herontdekken, waarom doen we de dingen altijd op dezelfde manier?

Naast je assortiment zou je ook eens goed naar je processen en je aanbod van diensten kunnen kijken. Kunnen er dingen anders? Wat zou dat opleveren? Waarom bied ik mijn product aan op de manier zoals ik dat nu doe?

9. Probeer nieuwe manieren van het aanbieden van je product uit

Welke voordelen heeft jouw product? Bieden ze gemak? Besparen ze tijd? Geld? En denk je ook wel eens na over de milieu impact van je product(en)? Wat zijn de voordelen op gebied van duurzaamheid? Herbruikbaar? Goed recyclebaar? Lage transportimpact? Ook dit zijn voordelen die je prima kunt inzetten op marketinggebeid.

10. Je hoeft het niet alleen te doen, want de sleutel ligt in een gezamenlijke aanpak

Sterker nog, liever niet alleen, want enkel door samen de vraagstukken op te pakken kom je verder. Gebruik de kennis en ervaring van verschillende ketenpartners, wie weet kan jij ze ook weer verder helpen.

Toch nog even sparren? Neem contact op met één van de Bunzl bedrijven of jouw vaste contactpersoon. We denken graag met je mee!